På Langelinieskolen arbejder vi for, at
Alle elever har ret til et trygt undervisningsmiljø uden mobning og diskrimination
Alle elever skal mødes med respekt og ligeværd
Alle elever skal have en hverdag med sammenhold og fællesskab
Alle handler, når de er vidne til mobning
Mobning forebygges og håndteres i fællesskab
Indholdsfortegnelse
Målet med vores antimobbestrategi
Håndtering af mobning og diskrimination
Hvis der er mistanke om mobning
Hvad er mobning
Mobning er gentagne udstødelseshandlinger, der typisk opstår i fællesskaber, der mangler sammenhold eller har en lav tolerance. Handlingerne kan godt være forskellig-artede og foregå i forskellige rum. Konsekvensen bliver, at et barn (eller voksen) bliver udstødt af fællesskabet. Mobning er oftest resultatet af en uhensigtsmæssig gruppedynamik. Mobning handler ikke om problembørn, men problemer i børnefællesskaber. Alle børn kan være en del af et mobbemønster.
Årsagerne til mobning kan være mange, og det er ikke altid, at mobning er en bevidst handling.
For at undgå mobning skal der opbygges trygge, tolerante og inkluderende fællesskaber med plads til alle.
Hvad er digital mobning
Begrebet digital mobning dækker over krænkende, nedværdigende eller ekskluderende handlinger, som børn og unge udsættes for gennem sociale medier. Digital mobning adskiller sig fra den ikke-digitale mobning på følgende punkter:
- Der er en vis anonymitet ved de sociale medier, der skaber stor usikkerhed blandt børnene, idet man ofte ikke kender afsenderen.
- Den digitale mobning kan stå på 24 timer i døgnet og er ikke begrænset til kun at forekomme i skolegården i skoletiden.
- Eksponeringen af den digitale mobning er særlig problematisk, fordi man ikke ved, hvor mange der har set de krænkende kommentarer eller billeder, og fordi man ikke altid kan slette dem igen.
For at undgå digital mobning skal der opbygges trygge, tolerante fællesskaber uden for de sociale medier, og samtidig skal børnenes digitale dannelse styrkes, særligt ift. de etiske dilemmaer, de kan støde på, og ift. fornuftig færdsel i det digitale rum.
Hvad er diskrimination
Diskrimination er negativ forskelsbehandling på grundlag af fordomme rettet mod enkeltindivider eller grupper; oftest inden for områder som køn, race, etnicitet, alder,
seksuel orientering, religiøs orientering, påklædning og fremtoning samt fysisk og psykisk handicap. Diskrimination foregår både direkte og indirekte.
For at undgå diskrimination skal der opbygges trygge og tolerante fællesskaber, hvor der særligt er fokus på lige muligheder for alle, forskellighed og anerkendelse.
Målet med vores antimobbestrategi
Målet er, at skolen forebygger og reducerer mobning (digitalt og på skolen) i videst muligt omfang.
Desuden er målet, at skolen imødegår diskrimination af minoriteter.
Det gør skolen ved at:
- Opbygge trygge og tolerante børnefællesskaber, hvor man ser hinanden og det at være forskellige som en styrke for fællesskabet og skolens læring.
- Tage fælles ansvar for, at alle oplever skolen som et rart sted at være og hjælper hinanden til at blive en del af fællesskabet, så ingen oplever, at de står udenfor.
Man anerkender og respekterer hinanden og tager affære, når man oplever eller erfarer, at nogen bliver mobbet eller diskrimineret. - Beskytte elever, der er udsatte, og tage sig af de bagvedliggende problemer.
- Reducere omfanget af digital mobning og sørge for, at eleverne er trygge og ved, hvordan de skal agere på de sociale medier.
Målet med antimobbestrategien er at øge elevernes generelle trivsel og mulighed for at deltage i trygge læringsfællesskaber, herunder at der på alle klassetrin arbejdes med veldefinerede og alderssvarende problematikker inden for trivsel, digital dannelse og antidiskrimination og ligebehandling i folkeskolen.
Antimobbestrategien skal ses i sammenhæng med skolens værdiregelsæt og skolens øvrige målsætninger og politikker.
Forebyggelse af mobning
SÅDAN FOREBYGGER SKOLEN MOBNING OG DISKRIMINATION | DELTAGERE | ANSVARLIG | TIDSPLAN | |
Gennem undervisning |
| Lærere, pædagoger, skolens ledelse og elever | Lærere og pædagoger | Hele året |
I frikvarterer |
| Lærere, pædagoger og elever | Lærere og pædagoger | Hele året |
Samarbejde ml. skole og fritids- institution/ dagtilbud |
| Lærere, pædagoger og øvrigt personale på skolen, i fritids- institutionen og i klubben samt elever | Lærere, pædagoger og øvrigt personale på skolen, i fritids- institutionen og i klubben samt elever | Hele året |
Eleverne |
| Elever | Elever | Hele året |
På sociale medier |
| Lærere, skolens ledelse, vejledere, pædagoger, forældre og elever | Lærere, skolens ledelse, vejledere og pædagoger | På møder og ellers hele året |
Samarbejde med forældre |
| Lærere, pædagoger, skolebestyrelse og forældre | Lærere, pædagoger, skole- bestyrelse og forældre | På møder og ellers året rundt |
Særlige arrangementer |
| Lærere, elever, pædagoger og evt. fritids- institutionen og klubben. | Lærere og elever | Særlige dage og uger om året |
Håndtering af mobning og diskrimination
Husk at tiltag ikke skal rettes mod enkeltindivider, men skal rettes mod den destruktive kultur i klassen. Skolen sørger for at have den fornødne viden om, hvordan man forstår mobning og diskrimination og bedst muligt håndterer det på skolen.
Håndtering af mobning kan ske via tre trin:
En analyse af problemet forud for valg af håndteringsstrategi.
Planlægning af tiltag, herunder med fokus på, om man risikerer at udsætte allerede udsatte elever yderligere.
Evaluering og opfølgning – hold øje med, hvad det er, skolen gør. Der findes ingen ”quick fix”- løsninger på mobning.
Skolen skelner mellem initiativer, der er kortvarige, og som har karakter af ”brandslukning”, og initiativer, der imødegår det bagvedliggende problem i det konkrete tilfælde af mobning. Begge dele er nødvendige.
SÅDAN HÅNDTERER SKOLEN MOBNING/ DISKRIMINATION | DELTAGERE | ANSVARLIG | OPFØLG | |
Klassen eller børnegruppen
|
| Lærere, pædagoger, AKT-vedledere/ inklusionspædagoger, fagteam, forældre og elever | Lærere, pædagoger, AKT- vejledere/ inklusions- pædagoger og fagteam | Hele året |
De involverede elever |
| Lærere, pædagoger, forældre og elever | Lærere, pædagoger og AKT-vejledere/ inklusions- pædagoger | Hele året |
De involverede voksne |
| Lærere, pædagoger, forældre | Lærere, pædagoger og AKT- vejledere/ inkusions- pædagoger | Hele året |
Hvis der er mistanke om mobning
Ved henvendelse til lærer, pædagog eller leder, oprettes et dokument i KK-filer, der kort beskriver henvendelsens karakter (vi opretter dokument under elev ved skabelon i KK-filer ”henvendelse om mobning”). Herefter opstartes en undersøgelse af situationen og læringsmiljøet (vi benytter skabelon i KK-filer under klasse/håndtering af henvendelse om mobning/afdæk situationen), og orienterer forældre om resultatet af undersøgelsen.
Hvis det vurderes, at der er tale om mobning eller problemer med det psykiske læringsmiljø udarbejdes en handleplan senest 10 arbejdsdage efter, at der er konstateret problemer med det psykiske undervisningsmiljø, herunder tilfælde af mobning (vi anvender skabelon i KK-filer under klasse/håndtering af henvendelse om mobning/handleplan).
Handleplanen skal indeholde konkrete tiltag om, hvordan problemerne effektivt bliver stoppet og skal både forholde sig til hele børnegruppen og de direkte involverede parter. Handleplanen oprettes i KK-filer under involverede elever, hvor man kan finde en skabelon til en handleplan.
Tiltag, der blot forholder sig til de direkte involverede parter, vil ikke nødvendigvis stoppe mobningen og kan reelt medføre en forværring af mobningen. Børnegruppens rummelighed og sammenhold skal styrkes, og nøglepersoner i håndtering af mobning og trivsel skal inddrages, herunder forældre, AKT-vejledere/inklusionspædagoger eller SSP-medarbejdere. Der findes ikke én måde at håndtere mobning på, da det altid vil være afhængigt af den aktuelle situation og børnegruppe. Derfor skal handleplanen udarbejdes på baggrund af det konkrete tilfælde og en grundig kortlægning af problemerne. Foranstaltningerne i handlingsplanen kan være kort- eller langsigtede og kan ligge på skole-, klasse- eller individniveau. Skolen skal selv vurdere, hvilke tiltag der bedst muligt kan løse problemerne i det konkrete tilfælde.
Foranstaltninger kan fx være:
- Indførelse af ekstra tilsyn i skolegården.
- Skærpelse af fokus på fælles retningslinjer for god klasseledelse.
- Synlig ledelse med fokus på relationskompetence og inkluderende fællesskaber.
- Afholdelse af en temauge om trivsel/mobning for årgangen/hele skolen.
- Indsættelse af en ekstra lærer/pædagog i udvalgte timer.
- Lade klasserne udarbejde deres egne klasseprincipper for trivsel/at være en god kammerat/adfærd på de sociale medier eller det, eleverne selv finder aktuelt.
- Lave øvelser i klassen, der skaber dialog og refleksion over, hvilke udfordringer og opmærksomhedspunkter, der kan opstå, når man kommunikerer digitalt.
- Igangsættelse af forskellige fællesskabsfremmende aktiviteter i klassen.
- Sætte mobning og klassens trivsel på dagsordenen til forældremøder.
- Afholdelse af individuelle trivselsmøder med hver enkelt elev – eventuelt årligt eller halvårligt.
Klageadgang
Elever og deres forældre har mulighed for at klage over en skolelederens afgørelse vedrørende problemer med det psykiske undervisningsmiljø, herunder tilfælde af mobning. Det kan være, hvis skolen ikke har en antimobbestrategi, eller hvis der bliver reageret utilstrækkeligt ved konkrete tilfælde af fx mobning. Klagen behandles først af en central indgang for klager i forvaltningen, den kommunale klageinstans mod mobning. Hvis der ikke gives fuldt medhold i klagen, videresendes klagen til Dansk Center for Undervisningsmiljø. Dansk Center for Undervisningsmiljø vil herefter kunne udstede et påbud om at opfylde en handlepligt inden for en rimelig frist.
August 2025
Nyttige links
Links til inspiration – antimobning
Red Barnet
Organisationens arbejde på området, herunder gode råd og materialer
https://redbarnet.dk/vores-arbejde/mobning/
Red Barnet: Drop Mob
Skabelon og gode råd til antimobbestrategier
https://redbarnet.dk/skole/mobning/dropmob/
Børns Vilkår
Organisationens arbejde på området, herunder gode råd og materialer
https://bornsvilkar.dk/fokus/mobning/mobning
UNICEF Rettighedsskoler
En UNICEF Rettighedsskole forener elever, forældre, lærere og andet personale i et fællesskab, der er baseret på alle de gode værdier, der står i FN’s Børnekonvention
https://www.unicef.dk/rettighedsskoler
Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM)
Gode råd og skabelon til antimobbestrategier og værdiregelsæt
http://dcum.dk/grundskole/love-regler-og-anvisninger/vaerdiregelsaet-og-antimobbestrategi
Links til inspiration – antidiskrimination
Normstormerne
Tilbud om undervisningsforløb om antidiskrimination og antimobning i skolerne. Gratis for skolerne i København
Mellemfolkeligt Samvirke
Organisationens arbejde på området, herunder gode råd og materialer
https://www.ms.dk/arbejde/danmark/antidiskrimination
Institut for menneskerettigheder
Organisationens arbejde på området, herunder gode råd og materialer