Mobilfri skoledag

Kære elever og forældre på Langelinieskolen

Mobilfri skoledage på Langelinieskolen

Som led i skolens vision: ’at skabe udviklende og fællesskabsorienterede læringsrum for vores elever’ har vi længe i den samlede personalegruppe og ledelse haft et ønske om at opstarte mobilfri skoledage for 0.-9. årgang på Langelinieskolen.
I den forbindelse har vi i sidste skoleår haft pilotprojekter på to årgange for at gøre os erfaringer, hvor vi har oplevet positiv udvikling for undervisningen og fællesskabets trivsel. Derudover har det været vendt med skolebestyrelsen og elevrådet, hvor vi også løbende vil evaluere tiltaget.
I forbindelse med undervisningen har det indtil nu ikke har været tilladt at bruge mobilen, medmindre det havde et pædagogisk didaktisk læringsindhold struktureret af læreren. Her har telefonerne skulle være i tasken. I den forbindelse har vi gennem længere tid observeret, at det ikke har den effekt, som vi ønskede, men i højere grad har skabt konflikter i undervisningen omkring at lægge telefonen tilbage i tasken, samt har skabt for mange distraktioner for eleverne i forhold til det faglige indhold i løbet af en skoledag.
Ved at have mobilfri skoledage ønsker vi i et undervisningsperspektiv at sætte fagligheden forrest og understøtte øget koncentration og fokus.
Samtidig ønsker vi i et pædagogisk socialt perspektiv at skabe bedre elevpauser, hvor de fysisk sociale fællesskaber understøttes uden skærme, og hvor der i højere grad kommer fokus på bevægelse, interaktion, kommunikation og spil.
Derudover ønsker vi at mindske de konflikter, der opstår omkring filmning og sociale medier, når der ikke er pædagogisk personale tæt på eleverne til at guide deres mobiladfærd.

Webetik og digital dannelse

Vi har som skole stadig en mission og fortsat mål om at arbejde kontinuerligt med at gøre eleverne bevidste om deres måde at kommunikere på i den virtuelle verden og på sociale medier.
I den forbindelse er vi som skole af den samlede opfattelse, at der godt kan undervises i, og løftes opgaven omkring, digital dannelse og digital etik, uden at have mobilen i hånden samtidig.
En del af vores opgave bliver fortsat at støtte op om at skabe en opmærksomhed på, hvad der er etisk og moralsk god adfærd på de sociale medier. Derfor skal vi undervise eleverne i emner som webetik og kommunikation på de sociale medier gennem hele deres skoleliv.
Vi vil derfor have fokus på at inddrage den sociale digitale dannelse via mobilen og smart watches, når vi kan være tæt på den. Det betyder, at eleverne kan bruge deres mobiler og smart watches, når lærere og pædagoger har et fagligt og socialt læringsmål i den forbindelse.

Det praktiske

Det betyder;

• At eleverne på 4.-9. årgang fra uge 8 afleverer deres telefoner/smart watches i klassen i det aflåste mobilskab, når de møder om morgenen, og får dem låst ud igen efter sidste undervisningslektion.
  • At der stadig anvendes mobil ifb. med digitale kompenserende hjælpemidler pga. dysleksi
  • At eleverne på 0.-3. årgang fortsat har deres telefon/smart watches på skole- eller flymode i tasken eller elevskabet igennem hele skoledagen.
  • At mobilerne også er låst inde i pauserne. Elever fra 7.-9. klasse skal derfor huske, at eventuelle madpenge skal være tilgængelige på kort eller kontanter.
  • At hvis der er behov for at komme i kontakt med sit barn akut i skoletiden, er det altid muligt at komme til det via skolens kontor.
  • At der bl.a. drøftes i de enkelte klasser, hvilke ønsker der kunne være til pauseaktiviteter i form af bl.a. spil, aktiviteter og lignende, samt snakke omkring den gode pause med eleverne

Jeres rolle og opbakning

Det er af essentiel betydning for os, at der er opbakning i hjemmene så vores pædagogiske projekt om mobilfrie skoledage kan lykkes bedst muligt. Vi er meget opmærksomme på, at det vil være en væsentlig ændring for eleverne – og måske også ganske svært for dem – at vænne sig til ikke at have sin telefon til rådighed hele tiden og yderligere at kunne kigge på den i pauserne. Vores egne erfaringer, og erfaringer fra flere af vores samarbejdsskoler, siger os dog, at hvis vi som skole har opmærksomhed på løbende samtaler om at navigere i en skolevirkelighed uden telefoner, er det med til at understøtte stærke, inddragende, rummelige og positive børnefællesskaber, samt giver eleverne en reel mulighed for skærmfri tid i løbet af deres skoledag, når nu undervisning i dag også er præget af skærme.
Er I blevet nysgerrige på emnet og nogle af de forskningsmæssige tanker og strømninger, som ligger bag vores indsats, kan det anbefales at lytte til Genstart | Skærm børnene | DR LYD

Personalet og ledelsen på Langelinieskolen